• Senaste kommentarer

    Lille skutt om Lösenordsskyddat?
    Norrländska om Lösenordsskyddat?
    Ann om Två goda nyheter och en botten…
  • Sidor

  • Mest lästa inlägg

  • Karta över centrala Thailand

    Karta centrala Thailand
  • Kategorier

  • Arkiv

  • Meta

Kill i magen och många järn i elden!


Kursen som Röda Korset anordnade var igår och hette ung. på svenska ”Som vän och stöd för den ankomna”. Tyvärr var den något av en besvikelse för mig. Först och främst var jag ordentligt försenad (vilket naturligtvis inte var kursens fel) , för google maps hade mej att springa runt i en evighet innan jag äntligen hittade fram. Men även innehållet på kursen tycker jag var fattigt och föga konkret. Det talades mer om Röda Korset och dess principer och värderingar än om det praktiska arbetet och ”utbudet” av olika jobb som RK de facto har. Som tur fick en knippe broschyrer där man kanske kan få mer info.

Dessutom, iom att jag inte bor i Helsingfors, så får jag litet på egen hand luska fram vart jag kunde anmäla mej om jag vill börja jobba som frivillig någonstans. Jag har faktiskt fundera på de flyktinganläggningar vi har i Rinnekoti, Siikaranta eller tom det i Nurmijärvi vi var för några veckor sedan och förde TV:n, leksaker och kläder till. Samtidigt funderar jag om det är rätt mot min familj att engagera mej i ännu ett projekt. Man skulle ju säkert borda ställa upp minst en gång i veckan för att det skulle kännas och att man själv skulle komma in i jobbet. Men fördelen är förstås att maj själv säjer när det passar, så känns det för mycket kan man ju sluta! Anmälde mej i alla fall via nätet, vi får se vad det för med sej.

Efter en kopp te och två kaffe tog jag mod till mej och anmälde mej till en arbetstur på flyktinganrättningen i Nurmijärvi.  I morgon på morgonen så hinner jag inte ångra mej… 😉 De hade en länk på nätet att de behöver frivilliga så jag tänkte att nu gör jag slag i saken och ställer upp utan mera tjafsande. Så får vi se om det senare blir någonstans i Esbo. Det är nämligen ganska lång väg till det här stället…. (vilket kanske är orsaken att de behöver annonsera efter frivilliga!?).

Har så många kul, spännande grejer på gång nu att det riktigt killar i magen: det kommande mötet med MLL-vännen från Libanon, den första arbetsturen som Röda Korset frivillig i morgon och nu har jag preliminärt också stämt en första ”blind” träff med bloggvännen T som jag skrev tidigare om. Faktiskt så mycket kul att man knappt hinner vänta på BB…! 😀