• Senaste kommentarer

    Lille skutt om Lösenordsskyddat?
    Norrländska om Lösenordsskyddat?
    Ann om Två goda nyheter och en botten…
  • Sidor

  • Mest lästa inlägg

  • Karta över centrala Thailand

    Karta centrala Thailand
  • Kategorier

  • Arkiv

  • Meta

Rehabilitering för benet


Oktober. Deprimerande.

Jag bestämde i alla fall att jag tänker gå på jobb nästa vecka. Mer eller mindra ”måstapå”, för jag har redan fallit ned på FPAs sjukdagpenning, vilket betyder ca 500,- mindre i bruttolön i månaden. Det, kombinerat med de enorma summor jag betalat för läkare och röntgen och nu fysioterapi, gör ju inte saken direkt bättre. Min arbetsgivare har gått med på att låta mej göra närmast sittjobb så att det inte skall vara för betungande för mina ben, åtminstone så länge jag skulle ha sjukledigt (vilket är åtminstone 1 vecka till). Jag har ju ett jobb som är mycket ”gå och stå”, så det är bra att jag har lov att ta det mera lugnt.

Igår var jag för första gången på fysioterapi. Det var mycket intressant, för de tittade, böjde och bände på mina ben, höfter, knän, vrister och fötter och sade till sist att jag har mycket mindre rörelseutrymme i den vänsta vristen är den högra. De facto måste de tvinga den utåt för att ens få den i neutral position. Och detta, i sin tur, gör att rörelseutrymmet för vänstra höften är mycket mindre än det borde, för med inåtvriden vrist går det inte att få höften riktigt rak. Och när inte höften kan bli rak under löpning, hackar den på något sätt på lårbenshalsen. A vot! Där ligger orsaken till min fraktur! De sade dessutom att, om inte det här skulle ha upptäckts, skulle det ha tagit en evighet för frakturen att hela, för varje steg (löp eller rask gång) hackar mera på lårbenshalsen.

Nu bände de alltså och hade sej och påstod (jag såg ju inget över axeln) att från att ha fått höften att flexa typ 5 grader bakåt, fick de den redan till 20. Jag har nu reserverat 3 nya tider för att få det bättre behandlat och litet jumppatips för att foten skall fås att hållas i rätt läge. Jag fick redan lov att börja gå kortare vägar utan kryckor, så jag hoppas att jag snart skall få lov att börja jumppa och motionera igen. 🙂 Börjar bli smått trött på mitt muskelstyrkeprogram för armar och bål med hantlarna jag hållit på med i flere veckor nu…