• Senaste kommentarer

    Lille skutt om Lösenordsskyddat?
    Norrländska om Lösenordsskyddat?
    Ann om Två goda nyheter och en botten…
  • Sidor

  • Mest lästa inlägg

  • Karta över centrala Thailand

    Karta centrala Thailand
  • Kategorier

  • Arkiv

  • Meta

Vän till en immigrantmamma?


Kom på att jag visst har nåt att berätta om. Jag var förra veckan på en skolning som ordnades av Mannerheims barnskyddsförbund (MLL). Kursen heter Ystäväksi maahanmuuttajaäidille, sv. Vän till en immigrantmamma. Idén är den att MLL matchar en med en inflyttad mamma som anmält sitt intresse att få en finländsk vän. Då skall de titta på boningsort, ålder, barnens ålder, gemensamma intressen eller annat motsvarande för att ”vännerna” skall ha så mycket gemensamt som möjligt och att förutsättningarna för att bli vänner på riktigt skall finnas. Sen skall man träffas regelbundet, första gången tillsammans med MLLs representant och efter det på tumanhand och göra enkla, vardagliga saker tillsammans. Den primära idén är att ge den infyttade möjligheten att öva sin finska och bli bekant med någon finländare. De sade på skolningen att det finns folk som bott i åratal i Finland utan att ha en enda finsk vän eller ens bekant! Det att det i första hand är kvinnor det riktar sej till, beror på att det oftast är (hemma)mammor bland immigranterna som blir utan ett socialt liv, iom att de oftast inte jobbar. Ibland kan det bli så att de är helt bundna vid man och barn iom att språkkunskaperna är bristfälliga och de därför inte har samma chanser att  bli bra integrerade i det finländska samhället.

Nåväl, jag har nu anmält mej som en vän. I hemlighet kanske jag hoppas att de hittar en lämplig vän åt mej först litet senare, sedan när jag är hemma med lilla O. Just nu skulle det vara ganska kämpigt att i början hitta tillräckligt med tider att träffa vännen, för mina arbetstider sätter ju mycket begränsningar på det sociala livet, om man så säger… 😉 Jag är faktiskt på väg på en annan, motsvarande, skolning om ett par veckor. Den heter Tulijan tueksi ja ystäväksi: sv. ung.”Som stöd och vän för den kommande”… Den är ordnad av Röda Korset.  Jag tror att den är direkt inriktad på att man ska bli stöd för asylsökande, men jag skall återkomma sedan jag varit på den kursen.

Lämna en kommentar