• Senaste kommentarer

    Lille skutt om Lösenordsskyddat?
    Norrländska om Lösenordsskyddat?
    Ann om Två goda nyheter och en botten…
  • Sidor

  • Mest lästa inlägg

  • Karta över centrala Thailand

    Karta centrala Thailand
  • Kategorier

  • Arkiv

  • Meta

Falskt alarm och yrkesval


Barn ett säger sej igår ha varit på timmarna. Det lär ska cirkulera namnlistor i klassen som hen tydligen har missat. Helt i onödan satt jag halva dagen och oroade mej, för samtidigt hade hen ju förstås batteriet på mobilen urladdat så jag kunde inte se var hen var och kunde inte ringa.

Skönt att det var falskt alarm – den här gången. Men morgnarna är helt hopplösa och det slutade med att Drömmis körde hen till skolan i morse igen… Allt för att undvika mera frånvaron från skolan.

Jag har reserverat tid till en yrkesvalspsykolog till nästa vecka. Så får hen gå och prata och fundera vad det är som skulle intressera mera än nuvarande skola. Problemet ligger i att hen inte är intresserad egentligen av någonting. (Annat än att vara med kompisarna). Men vi skall se om psykologen kan hjälpa. Ganska bra visar det på barn 1:s attityd hur hen förhöll sen när jag berättade om yrkesvalspsykologen. När hen hörde att det är kl 14 (dvs strax efter skoltid) var hen inte alls förtjust, för det går av hens ”fritid”. Sedan frågade hen om det kostar något. När jag svarade nekande sade hen: ”-Nå bra, för jag skulle nog annars sagt att det är så i onödan att det inte lönar sej att betala något för det!”  Attityden alltså pessimistisk och ointresserad.