• Senaste kommentarer

    Lille skutt om Lösenordsskyddat?
    Norrländska om Lösenordsskyddat?
    Ann om Två goda nyheter och en botten…
  • Sidor

  • Mest lästa inlägg

  • Karta över centrala Thailand

    Karta centrala Thailand
  • Kategorier

  • Arkiv

  • Meta

Lösenordsskyddad: Utvärdering


Det här innehållet är lösenordsskyddat. Vänligen ange ditt lösenord nedan för att visa innehåll:

Ofattbar byråkrati (Dvs. pass och medborgarskap, vol II)


Fortsättning följer i passdramat…
Ringde Svenska Ambassaden i Hfors för att höra mej för om provisoriskt pass. Det visade sej att man kan ansöka om det först när resan är bokad, men om man bara uppenbarar sej på rätt veckodag (ti eller ons) och tid, har alla behövliga dokument med sej (utdrag ur befolkningsregistret som är mindre än 1 mån gammalt, passfoton, ruttbeskrivning, gammalt pass) och har tid att vänta, får man dokumentet medan man väntar. Då får man för ringa 170€ (!!!) ett provisoriskt pass som är i kraft i 7 månader. Det är på innehavarens ansvar att kolla upp att detta, med stämpel försedda A4:ns papper, duger i de länder man tänkt resa till eller igenom, för det tar Sveriges Ambassad inget ansvar för… Nåväl, jag ringde också Royal Thai Embassy i Helsingfors och de sade att provisoriskt pass duger i Thailand, sålänge det är i kraft minst 6 månader från inresedatum. Så det blir med andra ord litet bråttom… Dessutom ser jag för min inre syn att det säkert finns thailändska tjänstemän som aldrig sett ett provisoriskt svenskt pass och att det skulle bli problem fast hur ambassaden i Helsingfors har påstått att det duger. Och det är ju såna onödiga problem man helst inte tar på hämtresan… 😉

Plan A var ju emellertid att jag skulle hinna få finskt medborgerskap och pass innan BB, men också den vägen verkar bli allt mer stenig…

Jag såg ju på nätet att de har i medeltal 122 dagars behandlingstid på denna form av medborgarskapsansökningar (andra nordiska länder) och per telefon upplystes jag om att min ansökan inte ens tags för behandling innan jag varit på plats och ställe och fått min identitet bestyrkt. Mao beslöt jag mej att åka och sköta om saken redan genast. Efter ett tags köande (över 20 pers före mej) fick jag framföra mitt ärende. Då visade det sej att A) jag inte kan ansöka om pass innan min medborgaransökan är godkänd B) att risken finns att den inte ens BLIR godkänd med nuvarande papper!!! De ansåg nämligen att finskt körkort inte är en identitetshandling och eftersom mitt (svenska) pass redan gått ut för ett år sedan, att jag inte har någon riktig ikraftvarande identitetshandling. Nu måste jag alltså ringa ännu ett samtal (har säkert redan ringt ett tiotal beträffande det här ärendet) och kolla med migrationsverket ifall de anser min identitet vara styrkt eller ej. Och ifall de inte anser den vara det, måste jag skaffa en identitetshandling. Och ni inser säkert vad det innebär. Jo: att antingen åka till Sverige och skaffa pass eller skaffa ett provisoriskt (som alltså är i kraft i Thailand endast om 6 av 7 månader är kvar…). I praktiken skulle jag ju antagligen måsta skaffa först ett för att få medborgarskapsansökan i kraft och ett till sedan när det blir dags för BB.

Nu, om någonsin, behövs det alltså alla positiva tankar och allt tumhållande ni, kära läsare, har att bjuda på! Håll tummarna högt uppe för att migrationsverket skall godkännna min ansökan som den är…Min förhoppning nr 2 är att de skulle anse att adoptionsansökan är en tillräckligt bra orskak för att snabba på med ansökan. De kan göra det av speciellt vägande skäl, men enligt deras webbsida är det inte särskilt många skäl som de anser vara tillräckligt vägande…

Men hoppas, det kan man ju. Skall ringa dit i morgon…