• Senaste kommentarer

    Tudorienne på Att älska en god muslim
    Graintad på Livskris
    Tudorienne på Livskris
  • Sidor

  • Mest lästa inlägg

  • Karta över centrala Thailand

    Karta centrala Thailand
  • Kategorier

  • Arkiv

  • Meta

Memmamousse


Jag har aldrig riktigt gillat memma (eller mämma som jag också sett det skrivas) som ju är en finsk traditionell påskefterrätt. Min kusin fick mej dock för några år sedan att revidera min uppfattning med detta enkla recept.

1/2 riva memma… (typ 400 g?)
2,5 dl creme vispi (flora vispi) ELLER 2 dl vanlig grädde
2 msk apelsinmarmelad (riktiga matskedar, inte mått-msk… Är den jätte bäsk räcker det med mindre)
1 tsk vaniljsocker

Vispa först grädden, tillsätt vaniljsocker och marmelad. Rör sedan ner memman i smeten. (min mousse var lite väl inrörd, det blir godare om man inte är så noga. Då kommer de olika ingredienserna, marmeladen på nåt sätt bättre fram).

Kommentera

